30 Mart Salı 21:00

Modern Türkiye Tiyatrosunun İnşasında Ermenilerin Rolü

Ayşen Güven

Boğos Çalgıcıoğlu - Fırat Güllü

Tiyatro Konuşmaları

Tiyatro Konuşmaları serimizin bu bölümünde, Batılı anlamda Türkiye Tiyatrosu'nun yaratıcıları olan Ermenilerin bu sanatın bu diyarda başlayıp gelişmesindeki payını irdeleyecek, başlangıç noktasına dönerek Tanzimat'tan da, Darülbedayi'den de öncesinde bir tiyatro tarihimiz olduğunu hatırlayacağız.

Boğos Çalgıcıoğlu1950’de İstanbul’da doğdu. Feriköy Merametçiyan Ortaokulu ve Getronagan Lisesi’ni bitirdi. 1974 yılında Güzel Sanatlar Akademisi Tekstil Bölümünden mezun oldu. Küçük yaşlarda başlayan tiyatro merakı, günümüze kadar dernek sahnelerinde oyuncu, yönetmen ve teknik danışman olarak görev almasını sağladı. Dernek tiyatrolarında uzun süre görev aldıktan sonra BGST ekibiyle de tiyatro çalışmalarına hız vererek tiyatro tarihine ışık tutan oyunlarda da yer aldı. 1990 yılında Osmanlı Ermeni Tiyatro tarihi araştırması hakkında yaptığı ilk sunum, günümüze ulaşan detaylı sunumların kaynağını oluşturdu. Osmanlı Ermeni Tiyatrosu hakkında yapmış olduğu çeviriler arasında; Yazar Şarasan’ın (Sarkis Tütüncüyan) Osmanlı Ermeni Sahnesi ve Çalışanları, İstanbul Katolik Ermenileri Patriği Levon Zekiyan’ın Venedik'ten İstanbul'a Modern Ermeni Tiyatrosunun İlk Adımları kitabı ve İstanbul Şehir Tiyatroları'nda kapalı gişe oynayan Yazar Hagop Baronyan’ın Şark Dişçisi bulunmaktadır. Türk Tiyatrosu’nun kurucusu olarak adlandırılan Güllü Hagop’un kayıp mezarını da uzun arayışlar sonunda 2011 yılında bulmuştur. Afife Jale’nin gömülü olduğu mezarlık hakkındaki çalışmalarını da 2019’da tamamlamıştır. Halen Osmanlı Ermeni Tiyatro tarihi hakkındaki araştırmalarına devam eden Çalgıcıoğlu, sahne çalışmaları ve sunumlarına devam etmekte; aylık kültür sanat dergisi Paros’ta da 6 yıldır Türkiye tiyatro tarihi konusunda yazmaktadır.

Fırat Güllü: Boğaziçi Üniversitesi Tarih bölümünden mezun olmuş, yüksek lisansını aynı üniversitenin İnkılap Tarihi Enstitüsü'nde tamamlamıştır. Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu bünyesinde çalışmalar yürütmekte, Mimesis ve Toplumsal Tarih dergilerinin yayın kurullarında yer almaktadır. Özel bir okulda yönetici olarak çalışmaktadır.

Ayşen Güven: Gazeteciliğe 2007 yılında Hayat Televizyonu ve Evrensel Gazetesi'nde başladı. Aynı dönemde Evrensel Kültür Dergisi yayın kurulunda yer aldı. Hayat Televizyonu'nda kameramanlık, muhabirlik, politika-bölge bölge editörlüğü ve kültür-sanat programı yapımcı ve sunucusuydu. 2016 yılında en son adı Hayatın Sesi olan mecra KHK ile kapatıldı. Zaman zaman Radikal Kitap ve Gazete Müstehak'ta yazdı. 2017-2018 yılları arası DasDas adlı kültür-sanat mekanında çalıştı. NewsLabTurkey ve Inside Turkey’de haber ve röportajları yayınlandı. Şimdilerde Posta Kitap, Evrensel Gazetesi ve Yenie Dergisi’nde yazı ve röportajları yayınlanmaya devam etmekte. Ayrıca Punto24 Bağımsız Gazetecilik Platformu çatısı altında bulunan ve Hrant Dink Vakfı hibesi ile sürdürülen Susma Platformu adlı kültür-sanatta sansür ve otosansür konulu projede koordinatörlük yapmaktadır. Aynı anda yaklaşık bir yıldır T24 haber sitesinin youtube kanalı için sanat programı (video söyleşi) içeriği hazırlayıp sunmaktadır.

Çevrimiçi. Zoom linki ve Webinar ID ile katılıma açık.


Öğrenci
Mezun
Evet
Hayır