Can Memişoğulları

Deniz Pasha

Furkan Öztekin

Ozan Ünlükoç

Alenen / Can Memişoğulları

Usulca Aklımda Gezinen / Furkan Öztekin

 

7 Mart 2025 Cuma 18:00

Otosansür Üzerine Bir Sergi: “tedbir*”

Sanatçılar: Can Memişoğulları, Deniz Pasha, Furkan Öztekin

Küratör: Ozan Ünlükoç

Sergi Açılışı

Can Memişoğulları, Deniz Pasha ve Furkan Öztekin’in işlerinin yer aldığı, Ozan Ünlükoç küratörlüğünde gerçekleşen “tedbir*” sergisi 7 Mart - 4 Nisan tarihleri arasında Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi’nde! Sergi, şeffaflık kavramı ekseninde otosansüre farklı bir noktadan bakmayı amaçlıyor.

Susma Platformu işbirliğiyle gerçekleşen “tedbir*" sergisi, sanatçıların üretim süreçlerinde uyguladıkları otosansürü diyalektik bir perspektifle incelemeyi hedefliyor. Sergi, üç sanatçının iç içe geçmiş deneyimini yansıtmaya çalışıyor.

Otosansür, dışsal baskılara karşı bir savunma mekanizması olmasının yanı sıra , özgür düşünce adına kendimize koyduğumuz sınırlamaları da içerir. Üç sanatçı, sanat pratiklerinin geçmişini yoklayarak kendilerine uyguladıkları sansüre yeniden bakma fırsatı buldu; izole edilme korkusuyla yüzleştikleri bir süreçle izleyici karşısına çıkıyorlar.

Sanatçılar, üretim süreçlerinde hangi otosansür mekanizmalarıyla karşı karşıya kalıyor? Bu mekanizmalar, farklı düşünce ve ifade biçimlerini nasıl engelliyor? Özellikle sanatsal üretim bu gerilimli alanda kendine nasıl bir yer açmaya çalışıyor? Şeffaflığın mutlak bir değer olarak dayatılması, sanatsal üretimin özgünlüğünü nasıl etkiliyor? Bu hakim doktrine karşı yeni bir yaşam biçimi, farkındalık ya da  anlatı geliştirme ihtimalinde "sanat" bu görevi nasıl yerine getirebilir?  “tedbir*” sergisi, bu sorular etrafında izleyicileri otosansürün işleyişini, kendi düşünce ve eylemlerimizi nasıl sınırladığımızı sorgulamaya davet ediyor.

Can Memişoğulları, Alenen isimli etkileşimli kinetik heykeliyle yalan temasını işliyor. Heykel, yaklaşıldığında ışıldayan ve havada duran bir toptan oluşuyor. Bu eser, bireylerin aslında olmadıkları kişiler gibi görünme zorunluluğunu vurgulayarak, yalana bir yöntem olarak odaklanıyor. Bazen hayat kalma stratejisi  bazense bir sanatçının anlatı biçimi olarak en derinlere bir soru soruyor.

Furkan Öztekin, Usulca Aklımda Gezinen yerleştirmesinde mekâna yayılan, ten dokusunu andıran amorf kolajlarıyla soyutlama kavramını ele alıyor. Yıllar önce karşılaştığı Worringer'in Soyutlama ve Özdeşleyim (Abstraction and Empathy) kitabından ilham alan sanatçı, Worringer'in soyutlama dürtüsünün coğrafyanın iç huzursuzluklarıyla ilişkili olduğu, soyutlamanın bir kaçış mı yoksa bir üslup mu olduğunu soruyor.

Deniz Pasha ise, Pressure yerleştirmesinde toprağın üzerinde duran 5 videoda kendi bedeninden kesitler sunuyor. Bu çalışma, kabul edilme ve kabul görme kavramlarını aidiyet üzerinden ele alıyor. Pasha, kendi deneyimlerini ve kimliğini sorgulayarak görünürlüğün ve kabulün sınırlarında dolaşırken, doğum sonrası yeniden tanıştığı bedeniyle yüzleşiyor.

Serginin küratörlüğünü üstlenen Ozan Ünlükoç queer eksenli iş üreten genç sanatçılarla çalışıyor, 2020’den beri Argonotlar’da idari koordinatör olarak çalışmalarını sürdürüyor.

Sergiyi, 4 Nisan 2025’e kadar Cumartesi ve Pazar hariç her gün 11:00-19:00 saatleri arasında Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi binasında görebilirsiniz.

Can Memişoğulları: Ses, mekân ve dijital teknolojilerin etkileşimlerini konu alan araştırmalarını bireysel ve toplumsal dönüşüm süreçleriyle ilişkilendiren Can Memişoğulları, güncel sanat ve müzik alanında disiplinlerarası bir yaklaşımla üretim yapmaktadır. Sanat pratiği, insan algısını ve teknolojinin çevreyle kurduğu dinamik ilişkiyi sorgularken, doğal fenomenler ve kültürel yapıların kesişim noktalarına odaklanır. Memişoğulları, eserlerinde yalnızca sesin ve görselliğin değil, izleyici deneyiminin de dönüştürücü bir araç olarak kullanılmasını hedefler. Türkiye’nin önde gelen sanat kurumlarıyla çalışarak güncel sanat alanında projeler gerçekleştiren Memişoğulları, ARTER, Akbank Sanat, İKSV, Türkiye Avrupa Vakfı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi gibi platformlarda sergi, performans ve atölye projeleriyle yer almıştır. Sanatsal üretiminin yanı sıra, disiplinlerarası yaratıcılığı teşvik eden atölye çalışmaları ve paneller düzenleyen Memişoğulları, sanatsal çalışmalarıyla sanat ve teknoloji arasındaki sınırları genişletmeye devam etmektedir. Sanatçının araştırma odaklı yaklaşımı, birey ve toplumun sürekli değişen koşullarına dair bir sorgulama sunmaktadır.

Deniz Pasha: 1985 yılında Al-Ain, Arap Emirlikleri'nde doğdu. Londra ve Dubai'de büyüdü. Şu anda İstanbul ve Bodrum'da yaşıyor ve çalışıyor. Eğitimini Londra'daki Chelsea College of Arts and Design'da tamamladı. Postkolonyalizm, siyah emek, siyah queer kimlik, feminist hareketler ve direnişle ilgileniyor. Eserlerinde kölelik, isyan, kaçak olma hali, siyah teori ve çalışmaları gibi temaları ele alıyor. Sanatı, siyah bedenler ve tarih yazımında yer almayan özneler üzerine yoğunlaşıyor. Kişisel sergileri arasında Ballon Rouge (Part 2), Ballon Rouge (Brüksel, BE, 2021), Blood Memory (Part I), The Pill (İstanbul,TR, 2021), Paintings, Kyklos Galeri (Londra, U.K., 2010) sayılabilir. Pera’nın Yüzyılı, Kairos Galeri (İstanbul, TR, 2024), Bugünü Resmetmek, Yapı Kredi Kültür Sanat (İstanbul, TR, 2024), ‘Self-Orientations’ With ArteEast, Wallach Art Gallery, Columbia University (New York, U.S., 2023), Denizens (Leyla Gediz ile), The Pill (İstanbul, TR, 2019), ‘OHNE’, Mekan68 (Viyana, Avusturya, 2015) katıldığı grup sergilerinden bazılarıdır.

Furkan Öztekin: (d. 1993) Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. Koloni (Abud Efendi Konağı), Pozitif Alan (Operation Room) ve Dört Mevsimlik Mayıs (Mixer) ve Dahili/Harici (Simbart Projects) gibi çeşitli sergilere katıldı. Öztekin, mekân olgusunu sessizlik, boşluk, zaman, sınır ve ritim ekseninde yeniden ele alıyor.

Ozan Ünlükoç: Université Libre de Bruxelles’de Sanat Tarihi eğitimi aldı. Daha sonra İzmir’de Yaşar Üniversitesi’nde sinema eğitimi aldı. Türkiye’de ve yurtdışında çeşitli sanatçılarla küratöryel süreçlerde yer aldı. Ozan, Baki Koşar Kültür ve Sanat Festivali’nin kurucularından biri olup, Kara Pembe karşı sanat kolektifi bünyesinde birçok kamusal alana yönelik yerleştirme gerçekleştirdi. Bağımsız küratör ekibi Sınır/sız’ın bir üyesi olarak, İstanbul LGBTİ+ Onur Haftası paralelinde sergiler düzenledi. Halen çevrimiçi bir çağdaş sanat yayını olan Argonotlar.com’da idari ve görsel koordinatör olarak çalışmaktadır.

Lütfen önceden kaydolunuz.


Öğrenci
Mezun
Evet
Hayır

Kaydolmak için tıklayınız