Aykut Köksal

Mehmet Nemutlu

 

25 Haziran 2025 Çarşamba 19:00

Modernist Müziğin Ana Paradigması: Açıklık

Aykut Köksal, Mehmet Nemutlu

Kitap Sohbeti

Aykut Köksal ve Mehmet Nemutlu'nun katılacağı etkinlikte, Arketon Yayınları'nın Arketonses dizisi içinde yer alan Müzik ve Açık Yapıt adlı kitapları üzerine bir söyleşi ve imza günü gerçekleşecek.

Müzik ve Açık Yapıt, Köksal ve Nemutlu'nun, Açık Radyo'da gerçekleştirdikleri 29 söyleşiden oluşan program dizisinin kitap formatına aktarılmasından oluşuyor. Kitapta, farklı temsil biçimlerine sahip açık yapıt örnekleri zengin bir görsel belgelemeyle sunuluyor.

Söyleşiler, modernizmin 20. yüzyıl başındaki ilk ürünlerinin açıklık bağlamında irdelendiği, ardından Umberto Eco'nun açık yapıt kavramsallaştırmasının ve kitabında örnek olarak sunduğu yapıtların ele alındığı üç giriş programıyla başlıyor. Bu ilk söyleşileri, açık yapıtın öncüleri olan Amerikalı deneyciler izliyor. Charles Ives, Henry Cowell, John Cage, Earle Brown ve Morton Feldman'ın, bir tarih bagajıyla yüklü olmamanın getirdiği rahatlıkla, açıklığı uç noktalara taşıyan, yeni ses ortamları yaratan, geleneksel notasyonun yerine yeni temsil olanakları araştıran müzikleri, söyleşilerde tek tek yapıtlar ele alınarak tartışılıyor.

Söyleşilerin üçüncü kesiminde, 1950'lerin Avrupalı modernistlerinde, açık yapıtın doktrinleşmiş hali ana izleği belirliyor. Bu kez, Luciano Berio, Iannis Xenakis, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez ve Luigi Nono'nun, hem gelişen elektronik olanakları kullanan, hem de dönemin mekânsal müzikleriyle buluşan çalışmaları inceleniyor. Bu bestecilerin, serbest denemeler yapmak yerine, özgün kavramsallaştırmaları ses ortamına aktaran, tanımlanmış doktriner çerçeveler çizen müzikleri söyleşilerin ana tartışma konusu oluyor.

Kısa bir anlatımla, Müzik ve Açık Yapıt, 20. yüzyıl müziğinin en parlak ürünlerinin doğuşuna olanak sağlayan bir kavramın tarihsel öyküsünü aktarıyor.

Aykut Köksal: 1952 yılında doğdu. Ortaöğrenimini Saint-Benoît Fransız Lisesinde tamamladıktan sonra DGSA Yüksek Mimarlık Bölümünden mezun oldu. 1985’e dek, İÜ Bizans Sanatı ve İTÜ Mimarlık Tarihi bölümlerinin öğretim kadrosu içinde yer aldı. 1995’ten 2016’ya dek MSGSÜ Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültelerinde, 2000-2005 yılları arasında Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümünde, kuruluşundan 2010 yılına dek Bilgi Üniversitesi Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programında, kuruluşundan 2019’a dek İstinye Üniversitesi Mimarlık Bölümünde öğretim görevlisi olarak ders veren, 2005-2006 eğitim döneminde Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne'ın Mimarlık Bölümünde diploma projeleri danışmanlığını yürüten ve aynı okul tarafından konuk öğretim üyesi olarak jürilere davet edilen Aykut Köksal’ın Zorunlu Çoğulluk/Mimarlık ve Sanatta Dilin Süreksizliği başlıklı kitabı 1994’te, Anlamın Sınırı ve Karşı Notlar başlıklı kitapları 2009'da , Barok Dönüşüm başlıklı çalışması 2020’de, Bu Mekân Artık Bu Yer Değil başlıklı yazılar toplamı 2022’de, "Gödel, Escher, Bach" Üzerine adlı söyleşi dizisi ise 2024'te yayımlandı. Mimari çalışmaları arasında Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi Cam Salonu (1985), Teşvikiye'de Villa Belkıs Koruma ve Yenilemesi (1992-1995), Söke Doğanbey'de Ev (1995), Teşvikiye'de Konut (2008) ve Troya Müzesi Ulusal Mimari Yarışması'nda 1. Mansiyon Ödülü (2011) yer alıyor. Kurucuları arasında yer aldığı Açık Radyo’da pek çok program yapanKöksal, çeşitli çağdaş sanat sergilerinin küratörlüğününün yanı sıra 2004 yılında 1. İstanbul Mimarlık Festivalinin, 2005 yılında mekânsal müzik çalışmalarını konu alan Sesmekân sergisinin küratörlüğünü yaptı, Sessizlik ve Işık başlıklı fotoğraf sergisini 2013'te İstanbul'da, 2014'te Ankara'da, Yetmişlerden Fotoğraflar başlıklı sergisini 2015’te İstanbul’da açtı. Köksal, 2015'ten 2019'a dek, mimarlık ve kent kitapları yayımlayan Daimon Yayıncılık’ın genel yayın yönetmenliğini yürüttü; Ağustos 2019’da, genel yayın yönetmenliğini üstlendiği Arketon Yayınları'nı kurdu. Arketon Yayınları, 2021’de Türk Serbest Mimarlar Derneği’nin “Basın-Yayın” Mimarlık Ödülünü aldı. Aykut Köksal, Mimarlar Odası’nın 2022 Ulusal Mimarlık Ödülleri kapsamında, Mimarlığa Katkı Başarı Ödülüne değer bulundu.

Mehmet Nemutlu: 1966 yılında dünyaya geldi. On yedi yaşında Muammer Sun ile başladığı müzik öğrenimini Ankara Devlet Konservatuvarı’nda sürdürdü. Necil Kazım Akses’in kompozisyon, Kamuran Gündemir’in piyano öğrencisi oldu; Ertuğrul Oğuz Fırat ile çağdaş müzik stilleri çalıştı. Öğrenimine 1987-1993 yılları arasında Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda devam etti. Erçivan Saydam'la füg, Bülent Tarcan'la Kontrpuan, Madlen Saydam'la piyano, Nuri İyicil'le oda müziği çalıştı. 1993 yılında okullu bitirdikten sonra konservatuvarda İlhan Usmanbaş’ın danışmanlığında lisansüstü eğitim yaptı. Beste çalışmalarına 1986’da Akses’in öğrencisi iken başladı. İlk besteleri, 12-ton alıştırmaları niteliğindeydi. 1990’lı yıllarda “Beş Menzil ile Göre”, “Oda Senfonileri” ve “Güdük Gazel” adlı daha olgun eserleri ortaya çıktı. 1991’de Alsancak Söroptomist Derneği‘nin açtığı “Barış ve Gençlik” konulu ulusal beste yarışmasında Abdurrahman Genç'in “Özgürlük Çocuğu” adlı şiirinden yola çıkarak şan ve piyano için bestelediği lied ile birincilik ödülü kazanan sanatçı, 1995 yılında ise BP’nin düzenlediği “Genç Bestecilerin Leipzig Buluşması” adlı yarışmanın Türkiye elemesinde birincilik ödülü aldı. Leipzig’de "Avrupalı Genç Besteciler Sempozyumu"’nda “Beş Menzil ile Göre” ve “Çatışkılar Oyunu” adlı iki eseri seslendirildi. Otto Karalyi’nin Introducing Music adlı kitabını Türkçe’ye çevirmiş (Müziğe Giriş, 2005) olan besteci, Ses İşçiliği, Paul Hindemith (2007) adlı kitabın da yazarıdır. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda öğretim üyesidir.

Lütfen önceden kaydolunuz.


Öğrenci
Mezun
Evet
Hayır

Kaydolmak için tıklayınız