12 Eylül 2024 Perşembe 19:00
Sahnedeki Madun: Çağdaş Batı Tiyatrosu’nda Oryantalizm
Duygu Kankaytsın
Moderatör: Esra Dicle
Kitap Sohbeti
Duygu Kankaytsın’ın Sahnedeki Madun: Çağdaş Batı Tiyatrosu’nda Oryantalizm kitabı, oryantalizmin tarihsel gelişimini, kavramsal değişimini, özellikle Edward Said’in yaklaşımıyla derinleşen tartışmaları etraflıca ele aldıktan sonra kavramın 21. yy Batı tiyatrosundaki izini sürüyor. Jonas Hassen Khemiri, Rojiv Joseph, Thorvald Steen, Tariq Ali, Wajdi Mouawad, Matie Visniec, Ilan Hatsor, David Greig, David Hare, Zayd Dohrn gibi yazarların oyunlarına odaklanarak Doğululuk, Batılılık, sürgün, asimilasyon, milliyetçilik, kültür-kimlik çatışması, sömürgecilik olgularının çağımızdaki karşılıklarını ortaya çıkarıyor. Oryantalizmin çağdaş Batı tiyatrosundaki politik yansımalarını tartışırken söz konusu içeriğin ortaya çıkardığı teatral estetik üzerine düşünmeyi de ihmal etmiyor.
Duygu Kankaytsın ile kitabı üzerine yapılacak bu söyleşide oryantalist söylemin çağdaş tiyatrodaki varlığının estetik, politik, sosyolojik açıdan nasıl değerlendirilmesi gerektiği üzerine düşünülecek. 21. yüzyılda yazar ve alımlayıcının niteliklerinin değişiminin oryantalizmin bağlamını, algılanışını, temsilini nasıl biçimlendirdiği, oryantalizmi merkeze alan oyunları nasıl bir değişime ittiği tartışılacak.
Duygu Kankaytsın: İzmir doğumlu. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü, Dramatik Yazarlık-Dramaturgi Ana Sanat Dalı’ndan mezun olduktan sonra aynı üniversitenin Güzel Sanatlar Enstitüsü Sahne Sanatları Anasanat Dalı’nda “Performans Metni Olarak Sevgi Soysal’ın Tutkulu Perçem Öyküleri” başlıklı teziyle yüksek lisans ve “Çağdaş Batı Tiyatrosu’nda Oryantalist Eğilim” başlıklı teziyle doktora derecelerini aldı. Şiirleri, edebiyat ve tiyatro incelemeleri, makaleleri çeşitli dergi ve ortak kitaplarda yer almakta. DEKAUM I. Kadın Araştırmaları Sempozyumu’nda Düzenleme Kurulu üyesi olarak görev aldı. Cemil Kavukçu’dan uyarladığı Avludaki Tren adlı radyo oyunu TRT Ankara Radyosu’nda yayınlandı. Jiyan adlı oyunu ile Suat Taşer Ödülü Kısa Oyun Yazma Yarışması’nda “Sahnelenmeye Değer Oyun” ödülünü aldı. Şiirleri İngilizce, İtalyanca, Farsça, Arapçaya çevrildi ve çeşitli ödüllerde seçici kurul üyesi olarak görev yaptı.
Kitapları:
Şiir: Hayatçağıran (Şiirden Yay., 2013), Rağmen (Kırmızı Kedi Yay., 2018).
İnceleme: Sanatın Gölgedeki Kadınları (Ö. Belkıs ile, Ayrıntı Yay., 2018),
İncelikler Tarihi: Gülten Akın Şiiri (A. Susam ile, Yapı Kredi Yay., 2022).
Sahnedeki Madun: Çağdaş Batı Tiyatrosu’nda Oryantalizm (Ayrıntı Yay., 2024).
Esra Dicle: Lisans, Yüksek Lisans ve Doktora derecelerini Boğaziçi Üniversitesi'nden Türk Dili ve Edebiyatı alanında aldı. Doktora tezi Resmî İdeoloji Sahnede / Kemalist İdeolojinin İnşasında Halkevleri Dönemi Tiyatro Oyunlarının Etkisiİletişim Yayınları tarafından yayımlandı. İkinci kitabı Ben Yüz Çiçekten Yanayım / Nâzım Hikmet Tiyatrosunda Metinler-Türler-Söylemler İmge Kitabevi Yayınları'ndan çıktı. Dergâh Yayınlarından çıkan Edebiyatın Duygu Haritası ve 19. yy Çok Dilli Osmanlı Tiyatrosundan Üç Oyun kitaplarını hazırladı. 2003-2008 yılları arasında Kadir Has Üniversitesinde Türk Dili dersleri veren Esra Dicle 2005 yılından bu yana Boğaziçi Üniversitesi'nde Türkçe Dersleri Koordinatörlüğü'nde Doç. Öğretim Görevlisi olarak görev yapıyor; Türk Dili derslerinin yanında modern tiyatro, uyarlama kuramı ve teatrallik üzerine de çeşitli dersler veriyor.
Lütfen önceden kaydolunuz.